Opplesning fra Til den skjønneste

I en tid der det ikke har vært like mange muligheter for opplesning som før, ble jeg invitert inn av Tekstallianse til å lese et utdrag fra min gjendiktning av Mette Moestrups bok Til den skjønneste. Her er resultatet:

Fortsett å lese

Gjendiktning av Mette Moestrups
Til den smukkeste

 
For tiden arbeider jeg også med en gjendiktning av den danske poeten Mette Moestrups fabelaktige diktbok Til den smukkeste.
Gjendiktningen kommer ut på Cappelen Damm til høsten.
Fortsett å lese

Poesisymp 2020

Jeg har fått gleden av å kuratere en poesikveld i anledning verdens poesidag 21.mars i samarbeid med Litteraturhuset i Bergen. Jeg vil være konferansier og samtaleleder og har i tillegg laget den grafiske profilen for kvelden. 
 
FREDRIK HAGEN // ANNA AXFORS // EIRIK HAVNES // ALEXANDER FALLO // HENNING BERGSVÅG // LEA MARIE LØPPENTHIN // METTE MOESTRUP // HELENE HOVDEN HAREIDE // ANNA KLEIVA // O HVITE LAMA (BLOMSTER & BUREAU) // PAMFLETT
Fortsett å lese

Vår 2020: Praktikant hos Poesidigg

Våren 2020 er jeg også en del av praktikantprogrammet til Tekstallianse, og får jobbe som produsent i samspill med Henning Bergsvåg for hans månedlige poesiarrangement Poesidigg. Her hjelper jeg til med alt fra avvikling av arrangementer, opptak og podkast, oppdateringer og utforminger på sosiale medier og hva enn annet som trengs. 

Fortsett å lese

Fanzinesamarbeid med Pamflettt

Litt av og på har jeg jobbet med fanziner og fanzinekultur i over ti år.  Denne våren har jeg inngått et samarbeid med Pamflett i forbindelse med avviklingen av fanzinekveldene deres. Det er virkelig gøy! 14. februar hadde vi en fanzinekveld der kjærligheten stod i fokus – fanzinekveld de amore, der vi også lagde en egen fanzine med bidrag fra venner fra både kunst- og litteraturverdenen. I tillegg lagde jeg også en liten fanzine kalt To år, som det er bilde av øverst.

Fortsett å lese

Intervju med Eileen Myles i Vinduet 2/2019

I forbindelse med at de amerikanske poetene Eileen Myles og CAConrad kom til Bergen i mars 2019, intervjuet jeg Myles for tidsskriftet Vinduet. Her er et utdrag fra introduksjonen: 

 

I Eileen Myles’ poetiske rom råder hverdagen. I diktene forteller hen om å skrive med en penn som fusker, om lyden av isbiter som smelter i et glass cola light: «My coke / struck the ice / and the ice / cube cracked».[i] Eller om en tur med hunden, Honey. Men Myles’ hverdag lar seg ikke skille fra det politiske. Siden hen debuterte i 1978 med diktsamlingen The Irony of the Leash har hen skrevet om hva det vil si å leve store deler av livet under fattigdomsgrensen, uten helseforsikring. Hen har skrevet om sinnet mot presidenter uten kontakt med livene folk lever, om å se vennene sine dø av aids. I 1992 stilte hen som write-in kandidat i det amerikanske presidentvalget, som den eneste kvinnelige og den eneste åpent lesbiske kandidaten. I ettertid omtales gjerne Myles’ presidentkampanje som en gimmick eller en vits, som noe latterlig. Hvordan kunne en lesbisk poet og kunster, uten politisk erfaring eller nettverk, tro at hen kunne bli president? Så ble hen heller ikke det, men kampanjen speilet hvordan hen gjennom hele sitt kunstneriske virke har kjempet for stemmen til de marginaliserte, de som ellers ikke blir sett. Som hen skriver i brevet der hen annonserer sitt eget kandidatur: «I am an 41-year old American, a female, a lesbian, from a working-class background … More Americans, far more Americans are like me than like George Bush. Why is he ruling this country and our lives?»

            Kanskje er det det politiske aspektet som gjør at Eileen Myles speiler dagens tidsånd så sterkt som hen gjør, og som har gjort at hen i dag leses bredere enn noen gang. Mer enn førti år etter debuten, har Myles gitt ut over tjue diktsamlinger, memoarer, essaysamlinger og romaner, samtidig som hen hele veien har vært en viktig aktør i New Yorks queer- og poesimiljø. Diktsamlingen Not Me fra 1991 var det første gjennombruddet hos større publikum, mye på grunn av oppmerksomheten generert av Myles’ presidentkampanje, og langdiktet An American Poem som ble en del av materialet som Myles opptrådte med på kampanjemøtene. Diktet har et selvbiografisk utgangspunkt, ispedd løgnen om at jeg-et egentlig er et medlem av Kennedy-familien som hittil har vært undercover som lesbisk poet i New York. Det ender med versene: «I am not / alone tonight because / we are all Kennedys. /And I am your President.»

[i] Eileen Myles Evolution, Grove Press UK, 2018, s 209.

Fortsett å lese

End of content

No more pages to load

Lukk meny